Khamis, 17 Januari 2013

‘PROGRAM 1 HATI DEMIMU PALESTIN’


'Booth'  PEMBINA

Kota Kinabalu, 12 Januari 2013.- Aman Palestin Cawangan Sabah telah menganjurkan perhimpunan umum ‘1 Hati Demimu Palestin’ kali yang kedua, bertempat di Dataran Golden Centre, Putatan.  Perhimpunan ini diadakan bagi menerapkan kesedaran dalam hati dan diri umat Islam umumnya di Malaysia untuk membantu saudara seakidah di Palestin sebagai satu ummah yang berukhwah. Perhimpunan ini dijayakan berengan Persatuan Belia Daerah Putatan dan dibantu dengan kehadiaran Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) cawangan Sabah, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Persatuan Siswazah Sabah (PSS), Sahabat 1 Komuniti , Persatuan Belia Daerah Putatan, dan Kelab – kelab kenderaan bermotor.



Perhimpunan yang diadakan di daaran yang terletak ditengah-tengah pekan Putatan initelah mendapat sambutan yangmenggalakkan dan berjaya mencuri tumpuan orang ramai yang tinggal di sekitarnya. Perhimpunan bermula sejurus saja ketibaan Yang Berhormat Datuk Seri Panglima Haji Yahya Hussin iaitu Timbalan Ketua Menteri Sabah/ Menteri Pertanian dan Industri Sabah, ADUN N.18 Petagas, Encik Awang Saifudin Haji Jumat, Presiden Persatuan Belia Daerah Putatan bersama para artis jemputan. Majlis dimulai dengan bacaan doa Imam Muda Ali Khairuddin dan disusuli dengan ucapan Pengurus Aman Palestin Berhad, Cik Jumriati Abdullah. Ucapan beliau menjelaskan tentang keadaan saudara- saudauduk di daerah Putatan,Sabah. Tambahbeliau lagi, kesedaran ini perlulah disertai denat Islam di Palestin. Pendekatan ini dilakukan bagi mengambarkan keadaan sebenar di bumi Palestin. Selepas itu, majlis diteruskan dengan lakonan sketsa yang begitu menyayat hati oleh ahli – ahli Persatuan Siswazah Sabah. Lokanan mereka adalah berkisar tentang kekejaman tentera Yahudi Zoinist terhadap umat islam di Palestin. 


Ahli - ahli PEMBINA
 Turut menyerikan majlis adalah deklamasi sajak oleh Kumpulan Al Falah dari Klinik Cure and Care 1 Malaysia Papar dan nyanyian nasyid daripada Kelab Borneo Buskers dan juga persembahan nasyid solo oleh Imam Muda Ali Khairuddin. Perkongsian pengalaman selebriti daripada saudari Heliza Helmi adalah acara kemuncak yang mencuri tumpuan penonton. Saudari Heliza Helmi berkongsi pengalaman menarik beliau di Gaza dan juga memaparkan gambar -gambar beliau dan keadaan di sana ketika menyertai Misi solariti ke GAZA. Beliau menekankan bahawa  umat Islam secara kolektif haruslah sedar dan bangkit bagi membantu dan menyumbang sesuatu kepada umat Islam di Palestin. Disamping itu juga terdapat banyak booth jualan dan promosi juga dibuka sepanjang perhimpunan berlangsung.

Sumber : BMP PEMBINA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan